כרטיסי אשראי

תביעה ייצוגית נגד דואר ישראל בעניין שירות פריסת חשבונות שוטפים לתשלומים

הוגשה תובענה ייצוגית כנגד דואר ישראל בענין שירות פריסת חשבונות שוטפים לתשלומים. אנשים רבים משלמים חשבונות שוטפים בסניפי הדואר. יש בוודאי מי שיחשוב שמדובר בצורת התנהלות ישנה ומכבידה אולם המציאות (והיקף התשלומים המבוצעים – 600 מיליון ₪ בשנה) מלמדת שיש לה עדיין ביקוש. למעשה, הדואר מאפיין את המשתמשים בשימוש זה כחלק מאוכלוסיות מוחלשות, שאינם מחזיקים חשבון בנק ו/או יכולת לשלם באינטרנט או בטלפון, וכמי שמעונין לפרוס את התשלומים.
ודווקא אוכלוסייה זו משלמת יותר. יותר ממי שהיה משלם את אותם חשבונות ללא סיוע פקידי הדואר, ויותר ממי שהיו לוקחים הלוואות בבנק או בחברות האשראי לשם ביצוע התשלומים.
לדואר עצמו אסור (לפי חוק) לתת אשראי, אך השירות עצמו מכניס לו עמלות בסכומים שקשה לו לוותר עליהן, ולכן הוא מצא חברות שנותנות אשראי חוץ בנקאי, ויחד עימן הוא מעניק את השירות.
אלא שהשירות הוא אחד היחידים בישראל שבו הלקוח אינו יודע כמה ישלם עד שכבר בוצעה העסקה. שירות פריסת התשלומים כרוך בריבית גבוהה שנקבעת על ידי חברות האשראי החוץ בנקאי (לא חברות האשראי המנפיקות את הכרטיס, שם ניתן לעיתים לקבל פריסת תשלומים ללא ריבית או לפי הריבית המוסכמת מראש), שמשנות את הריבית לפי רצונן, גם כנגזרת של מספר התשלומים ושל סוג כרטיס האשראי שנשלף (באקראי בדרך כלל) על ידי הלקוח.
עד לחודש ספטמבר 2019 עבד הדואר עם 4 חברות אשראי חוץ בנקאי:
סילבר א.צ. ניהול (2012) בע"מ
גמא מימון אישי ישיר בע"מ
לאומי קארד אשראים בע"מ
ישראכרט מימון בע"מ
לאחר שנערך מכרז על ידי הדואר, נותרו רק סילבר וגמא במשחק. ומה עם הריבית אתם שואלים ?
היא קפצה במקרים מסויימים ב – 100%! לקוחות ששילמו בחודש אוגוסט 2019 ריבית של כ – 6%, נדרשו לשלם בחודש ספטמבר ריבית של כ – 12%, על אותו חשבון… כל זאת, מבלי שהלקוחות יראו או ישמעו חלקיק מהמידע מהאמור לעיל.
אז נכון, הדואר הוא לא רשות מנהלית באופן מוחלט, אך הוא גוף דו-מהותי, שהיה בעבר רשות ממשלתית, והשירות שהוא נותן הוא שירות חיוני לציבור. אנו סבורים שגוף כזה צריך לשקול גם את טובת לקוחותיו, ולא רק את תועלתו הכספית המיידית.

משרדנו הגיש שתי תובענות ייצוגיות כנגד הדואר בנושא זה, אשר עדיין מתנהלות.
 
נציין שהדואר טען כי הלקוחות מקבלים קבלה לאחר שחתמו על אישור העסקה, ובה כתובים פרטי העסקה, כך שהם יכולים לבטלה, אם הם רק מעוניינים בכך. אלא שכאמור, מי שכבר שילם את חשבון החשמל, ארנונה וכד' בסניף הדואר, ככל הנראה מנוע מביצוע התשלום בדרכים אחרות, ואפשרות הביטול של העסקה, לא באמת קיימת עבורו.
חוסר השקיפות של הדואר והבעייתיות שבשירות פריסת התשלומים באה לידי ביטוי גם בתביעות נוספות שעוסקות בחישוב שיעור הריבית, ובמועד תחילת ביצוע התשלומים שנפרסו.
שימו לב והיזהרו.
 

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

גלילה למעלה