ביטול טיסה על ידי חברת תעופה מהווה אירוע מתסכל ומעצבן עבור הנוסע. מעבר לאכזבה מהחופשה שבוטלה, מעבר לאכזבה והפרעה לתוכניות, ביטול טיסה עלול לגרום נזקים כספיים משמעותיים לנוסע, כגון אובדן הזמנת לינה, השכרת רכב או אירועים אחרים. עולה השאלה: האם הנוסע זכאי לפיצוי או עזרה במציאת פתרון וסיוע ע"י חברת התעופה?
פיצוי כספי
- יש צורך בהעברת דרישה בכתב על מנת לקבל את הפיצוי הכספי (לא מתקבל אוטומטית).
- אם הנוסע בחר לקבל טיסה חלופית שונה מהאמור לעיל – זכאי לשירותי מזון ומשקאות עד לטיסה החלופית.
שירותי סיוע
- בהתאם לצורך (בעת שהות בחו"ל), זכאי גם לשירותי לינה בבית מלון עד לטיסה החלופית.
- זכאות להעברות קמה רק אם הנוסע קיבל את הודעת הביטול בשדה התעופה.
- אם לא ניתנו שירותי הסיוע ו/או הפיצוי הכספי, קמה לנוסע הזכות לתבוע בבימ"ש גם פיצויים לדוגמא בסכום שלא יעלה על 11,540 ₪ (נכון ליולי 2024).
- אם לא הוצעו לנוסע שירותי סיוע (מזון ומשקאות, לינה בבית מלון והעברות) ניתן לרכוש באופן עצמאי ולדרוש לאחר מכן החזר כספי מלא מחברת התעופה על סמך ראיות לביצוע הוצאות אלו בפועל. אין מחירון מפורסם להיקף העלויות.
- לענין הפטור מפיצוי כספי: הפסיקה פירשה את המונח "נסיבות מיוחדות" בפרשנות מצמצמת ביותר. כלומר, רק נסיבות שהן בבחינת "כוח עליון", כגון מזג אוויר פתאומי ובלתי צפוי, אסונות טבע כלליים, מלחמות, שביתות רוחביות בלתי צפויות, תקלה מובנית כללית בסוג של מטוסים וכיו"ב, יצדיקו את הפטור. שימו לב: מדובר בפטור מהפיצוי הכספי ואין פטור ממתן שירותי הסיוע (מזון ומשקאות, בית מלון והעברות).