ביטלו לכם את הטיסה חזרה לישראל בזמן שאתם בחו"ל. מה עושים עכשיו, ומה עושים לאחר שחוזרים לארץ. להלן מדריך מקוצר לשעת חירום, שלב ב'.
אז לאחר שמצאתם מקום להעביר את הלילה ושילמתם בכרטיס אשראי כדי שיהיו לכם הוכחות על הכספים הבלתי מתוכננים שהוצאתם עבור לינה, מזון ומשקאות ונסיעות משדה התעופה וחזרה, הגעתם אחר תלאות ובשעה טובה לארץ הקודש. זה הזמן לפרוע את החשבון.
כאמור, [שלב א'] את ההוכחות על הוצאות שהיו לכם יש לשלוח אל חברת התעופה ולדרוש החזר מלא.
בנוסף על כך, חוק שירותי תעופה מאפשר לכם לדרוש פיצוי כספי בגין ביטול הטיסה המקורית, בסכומים הקבועים בחוק והם משתנים בהתאם למרחק מיעד המקור לישראל ומתעדכנים מידי פעם. נכון לחודש יולי 2024 הסכומים הם אלו:
פיצוי כספי
מרחק הטיסה (בק"מ) הסכום (בשקלים חדשים)
עד 2,000 1,440
עד 4,500 2,310
מעל 4,500 3,460
את המרחק בין שדה"ת בן גוריון בתל אביב לבין מקור הטיסה שלכם תוכלו למצוא בקלות באינטרנט.
שימו לב כי הפיצוי הקבוע בחוק נועד להחליף את הזכאות שיש בדרך כלל לתבוע פיצוי בגין נזק לנוסע, שכן הדין קובע כי חברת התעופה אינה מחויבת לפצות כל נוסע בגין הנזק האישי והמיוחד שיתכן ונגרם לו עקב ביטול הטיסה. חברות התעופה הם גורם שנותן שירות חיוני ואין לאף אחד רצון להביא אותן לקריסה כלכלית שיכולה היתה אולי להגרם להן אם היו צריכות לפצות נוסעים בגין נזק ממשי שנגרם לכל אחד, ועל כן נקבע פיצוי בסכום קבוע. מאידך, אין צורך להוכיח שנגרם נזק בכדי לקבל את הפיצוי הסטטוטורי.
יחד עם זאת, אם הטרחתם את עצמכם להגשת תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, בוודאי תמצאו פסקי דין שבהם ניתנו גם פיצויים בסכומים שונים ובהתאם לנסיבות המקרה. בית המשפט לתביעות הקטנות זו אומנות אחרת, ובאומנות כידוע, אין דבר כזה שאין דבר כזה.
דבר נוסף שראוי לשים אליו לב באם חברת התעופה סירבה לדרישתכם והטריחה אתכם להגשת תביעה קטנה בכדי לעמוד על זכויותיכם – בחוק שירותי תעופה קבועים שני סוגים של פיצויים. האחד, כאמור, לפי המרחק מישראל, והשני במקרה שמדובר בחברה שביודעין אינה מקיימת את חובתה לתת לכם את "שירותי הסיוע" הכוללים לינה, מזון ומשקאות והעברות (החוק כולל גם שירותי תקשורת אולם כיום ענין זה פחות רלוונטי עבור רוב הנוסעים). פיצוי זה הינו כפיצוי לדוגמא בסך שלא יעלה על 11,540 ₪ לנוסע וכדי לקבלם עליכם להוכיח שהחברה התעלמה מזכויותיכם במודע – בין אם בזמן אמת כשלא נתנה לכם את שירותי הסיוע למשל, ובין אם בדיעבד כשסירבה לדרישתכם לקבלת פיצוי.
הערה לפני סיום: הפיצויים הקבועים בחוק לא ניתנים בכל מקרה ויש לבחון את נסיבות הביטול לצורך הענין. יחד עם זאת, החובה של חברת התעופה להעניק לנוסע שטיסתו בוטלה את שירותי הסיוע (כאמור – לינה, מזון ומשקאות והעברות) אינה מותנית והיא חלה גם במקרים בהם ניתן לחברת התעופה לפי החוק פטור מתשלום הפיצויים.