רובנו יודעים כיום כי על מנת לשלוח מסרונים לנייד או לאימייל נדרשת הסכמת הנמען ועמידה במספר תנאים, בין היתר, כאלו שיאפשרו הסרה קלה. גם החברות המפרסמות יודעות זאת והן מודעות לקושי לקבל את הסכמת הלקוח לקבלת הודעות פרסום. מה יעשו? יתחכמו לו.
ממספר פניות שקיבלנו עולה כי מספר חברות מצאו לנכון לחייב את הלקוח להסכים לקבל הודעות פרסומת, כתנאי לקבלת שירות.
כך למשל פעלה פלאפון כאשר חייבה את הלקוח לדגל כאישור את הסכמתו לקבלת הודעות פרסומת, כתנאי לרכישת שירות שיחות ואינטרנט בחו"ל. לא תסכים לשמוע מפלאפון על מכירות ושירותים כשתחזור לישראל? לא תקבל שירות שיחות ואינטרנט בחו"ל מהחברה עימה אתה קשור.
לנו זה נראה כמו בריונות תאגידית וניצול כוחני על ידי ספק. הלקוח לא מקנה לענין זה חשיבות רבה עד כדי כך שיוותר על המוצר או השירות שהוא רוצה לרכוש (ובהתחשב במיקום ההתניה, לאחר שהרצון לרכישה כבר התגבש אצל הלקוח, מדובר בניצול הטייה קוגניטיבית שמרחשת במוחו של הלקוח), והספק יוכל לנפנף לאחר מכן בהסכמתכם לקבלת פרסומות.
אנחנו סבורים שההסכמה המאולצת שמוציא הספק מהלקוח בדרך זו אינה עונה על דרישות המחוקק לקבלת הסכמת הלקוח, וכי אין להסכים לדרך פעולה זו.
לכן הגשנו תובענה ייצוגית בענין (ת"צ 30636-01-20 גרביץ נ' פלאפון תקשורת בע"מ) ואנו מצפים לשינוי התנהלות הספק בענין זה.
למידע על תביעות ייצוגיות נוספות
24.11.20