חברת 6 חוצה צפון בע"מ, המפעילה את המקטע הצפוני של כביש 6, תידרש לשנות את מנגנון החיוב שלה ולבצע השבה של כספים לנהגים שנפגעו מגבייה בלתי תקינה, בעקבות פסק דין שניתן בתובענה ייצוגית שהוגשה נגדה.
במסגרת תובענה ייצוגית, ת"צ 29926-10-20 בניש ואח' נ' 6-חוצה צפון בע"מ, שנוהלה על ידי עו"ד חיים פינץ עלו טענות נגד חברת ההפעלה של כביש 6 חוצה צפון, בגין גביית דמי גבייה על כל נסיעה בנפרד ושליחת חשבונות "פיצוי והחזר הוצאות" (פו"ה) לנהגים מזדמנים ללא וידוא קבלת דרישות התשלום * בית המשפט המחוזי מרכז קיבל את הסדר הפשרה שהושג בין הצדדים בנוגע לדרישות התשלום בגין פו"ה, במסגרתו נקבע כי החברה תבצע שינויים במדיניותה ותשלם פיצוי בסך מיליון ש"ח לקרן לניהול וחלוקת כספים וכן תחזיר כספים ללקוחות זכאים שיפנו אליה דרך אתר האינטרנט שלה בעמוד ייעודי שיוקם לצורך כך.
תלונות על חיובי יתר וקנסות מופרזים
במהלך השנים האחרונות, חברת 6 חוצה צפון ספגה ביקורת חריפה מצד הציבור והתקשורת בשל חיובי יתר, קנסות מופרזים והליכי גבייה אגרסיביים שהובילו לתפיחת חובות קטנים לכדי סכומים משמעותיים. נהגים רבים התלוננו כי חובות נמוכים של שקלים בודדים התנפחו למאות ואף אלפי שקלים בשל תוספות של דמי גבייה, קנסות וריביות ואף נפתחו בגינם אלפי תיקי הוצל"פ.
בנוסף, דווח כי החברה פתחה תיקי הוצאה לפועל על חובות קטנים מבלי ליידע את הנהגים מראש על החוב, ובמקרים מסוימים, לקוחות גילו על חובם רק לאחר שהוטלו עליהם עיקולים. מצב זה הביא לקריאות לשקיפות רבה יותר מצד החברה, אשר הגיעו גם לכנסת, אשר דנה בחיובים המוגדלים של זכייניות כבישי האגרה, אך לא הביאו לשינוי ממשי.
התביעה
התביעה, שהוגשה על ידי בני הזוג אברהם חיים ואסתי בניש באמצעות משרדנו, טענה כי החברה מחייבת נהגים מזדמנים בדמי גבייה בגין כל נסיעה, במקום לחייבם פעם אחת בכל חשבון תקופתי, וכי היא מחייבת בתשלום "פו"ה" גם כאשר קיימת אינדיקציה לכך שהנהג לא קיבל את דרישת התשלום המקורית.
הסדר הפשרה והשפעתו על הנהגים
בית המשפט, בראשות השופטת יעל מושקוביץ, אישר ביום 20.2.2025 הסדר פשרה בנוגע לטענת האינדיקציה, במסגרתו החברה תאמץ נהלים חדשים שבמסגרתם יבוצעו בדיקות נוספות לאיתור הנהגים המזדמנים לכביש לצורך איתור כתובות הלקוחות לפני שליחת חשבונות הפיצוי.
כחלק מהשינויים שנקבעו בהסדר הפשרה, החברה תאמץ "נוהל כתובת" חדש, אשר במסגרתו תבוצע בדיקה יסודית של כתובות הנהגים הרשומות במאגרים הרשמיים טרם שליחת דרישות תשלום בגין פו"ה. החברה תידרש לוודא כי כתובות החייבים מעודכנות במאגרי משרד הרישוי ורשות האוכלוסין, וכן לבצע הצלבות נתונים עם גופים רלוונטיים אחרים. במקרים שבהם קיימת אי-התאמה בין הכתובות, לא יישלחו דרישות תשלום חדשות עד לתיקון המידע.
מתן אפשרות לציבור לבדוק זכאות להחזר כספים ותשלום של מיליון ש"ח לקרן לניהול וחלוקת כספים
במסגרת הפשרה הוסכם על פתיחת האפשרות לציבור הנהגים לבדוק האם הם זכאים להחזר כספי, גם בגין חיובים שניתנו לפני מספר שנים. ההסדר קובע כי החברה תקים עמוד אינטרנט ייעודי שבו יוכלו נהגים להזין את פרטיהם ולבדוק האם נגבו מהם חיובים שגויים. במקרה כזה, תינתן להם האפשרות להגיש בקשה להחזר באופן פשוט ונגיש.
על פי ההסכם, עמוד האינטרנט יוקם ויפעל בתוך 90 יום ממועד אישור ההסדר, כאשר החברה תידרש לעדכן את הציבור על השקתו באמצעים דיגיטליים ופרסומים בתקשורת.
בנוסף להשבת הכספים לזכאים, החברה תשלם סכום של מיליון ש"ח לקרן לניהול וחלוקת כספים בתובענות ייצוגיות, בשל הקושי בזיהוי פרטני של הזכאים להשבה.
השלכות ההסדר על ציבור הנהגים
השינויים במדיניות החיובים והגבייה צפויים להפחית משמעותית את מספר המקרים שבהם חובות קטנים מתנפחים לסכומים גבוהים בשל קנסות והוצאות נוספות. כמו כן, הציבור יוכל ליהנות מהליך גבייה שקוף והוגן יותר, המונע עיוותים פיננסיים שהגיעו לכדי קנסות מנופחים ותיקי הוצל"פ על סכומים קטנים כנגד שפגעו עד כה בנהגים רבים אשר כלל לא ידעו על קיומו של חוב כלפי הזכיינית.
הסדר הפשרה מהווה הישג משמעותי לציבור הנהגים ומחייב את הזכיין לפעול בשקיפות ובהוגנות כלפי הציבור, והוא מדגיש את הצורך בפיקוח ובקרה אזרחיים על חברות המפעילות תשתיות ציבוריות.